Memoria eta izaera / Memoria y ser




 Bitxia da gure memoriaren funtzionamendua, inoiz pentsatu duzue nola auto-erregulatzen den?
                  Batzuetan pentsatzen dugu burua galtzen ari garela zerbait egitea ahaztu zaigunean, baina hori saturazio seinale izan daiteke, ordenagailua geldotzen hasten den bezela informazio gehiegi duenean bere disko gogorrean.
                   Sailkapen sistema oso konplexua dugu, app-rik konplexuena.Orain zine aretoetan dagoen haur pelikula baten haseran azaltzen dute bizipenek izan dezaketen eragina geure mundua hautemateko moduan eta ondorioz gure izaera edo nortasunean. Baina hori baino ere konplexuagoa da gure sistema, zeren osotasunean erantzuten die egoerei; aurre egiteko eta elaboratzeko ezintasuna nabari bezain laster gertaera hizoztua gelditzen da eta memoriaren gela ilunean gordetzen da baldintzak aldatu arte.
                   Gorputza ahal duenean gaixotzen den bezela, ta beti kexatzen gara oporrak hartu orduko azaltzen delako ondoeza.
                  Honela, bere herrialde suntsitutik ihesi doana ez da gai momentu horretan galera sentitzeko edo hartzen ari den erabakien ondorio guztiak aztertzeko; lehentasuna biziraupena da 
                  Honengaitik afrikatik europara, mexikotik EEBBetara edo orain Siriatik inguruko herrialdetara abiatzen direnak  edozer gauza jasateko gai dira segurtasun minimo baten bilaketan eta onartzen dute duintasun sozialik gabe bizitzea zeharkako begiradak jasanaz, euren bizitza egunero jokoan ez izatearen balioa ezagutzen dutelako.
                  Biziraupena jokoan dagoenean ez dago hausnarketa posiblerik, aurrera egitea da bide bakarra atzean ez baitago ezer.
                  Amerikarrek hain modan jarri duten krisi post-traumatikoa batzuek inoiz izango ez duten luxua da. Horretarako "etxera" itzuli behar da edo etxe berri bat sortu, zeurea sentitzen duzun leku bat, zainduko zaituzten pertsonak dauden lekua.
                    Adopzioetan hau gertatzen da, haurraren krisia iada lotura ezartzen denean agertzen dela, gurasotzat hartu dituenean, baina askotan iada gainditzutan ematen zenean egokitze prozesua eta gurasoek ez dutenean espero horrelakorik.Eta honela denean haurraren "patologiatzat" hartzen da.
                   Gonbidatzen zaituztet, zure auzoan, herrian egunero topatzen duzuen "etorkin" horri begietara begiratzera eta momentu batez aurrean nor duzuen behatzera, bere historia entzutera. Itxura, jazkera, hizkuntza, bizimodu ezberdina duen horri izena eta izana jartzera. Honela erdi ixilean aipatzen ditugun herriko "beltzak", "moroak", "ijituak" etab. bihurtuko dira nere auzoko Moussa, Fatima, Gissela edo Oumou. Eta pertsona bihurtzen ditugunean antzekotasunak ikus ditzakegu, geuk ditugun kezka, nahi eta ametsak dituztela ikusiko dugu: geure familia sostengatzeko modu bat, lasaitasunean bizitzeko leku bat eta errespetua eta anaitasuna eskeintzen digun komunitate bat.



Memoria y ser
 Es curioso el funcionamiento de nuestra memoria, ¿alguna vez habéis pensado en cómo se regula?
                  Al olvidarnos de algo solemos pensar que algo va mal y que estamos perdiendo la cabeza, pero eso puede ser una señal de saturación, así como el ordenador se enlentece cuando tiene demasiada información acumulada.
                   El sistema de clasificación es muy compleja, la app más compleja. Han estrenado hace poco una película infantil en la que se visualiza de una manera didáctica la manera en que se van acumulando vivencias y éstas crean maneras de ver la vida y en consecuencia la personalidad. Pero nuestro sistema es aún más complejo porque responde a las situaciones de una manera global; si evalúa que no estamos preparados para enfrentar lo que estamos viviendo las emociones quedan congeladas y almacenadas en la sala oscura de nuestra memoria hasta que las condiciones cambien.
                   Así como el cuerpo enferma cuando puede y siempre nos quejamos de que le malestar aparezca  justo cuando hemos cogido vacaciones
                  Quien huye de la destrucción de su hogar no puede plantearse todo lo que supondrá la decisión que está tomando: la supervivencia es la prioridad.
                  Por esto quien decide dar el paso de partir desde África a Europa, de Méjico a EEUU o ahora de Siria a los países colindantes, son capaces de soportar cualquier cosa a cambio de una mínima seguridad y aceptan vivir sin dignidad social aguantando miradas desdeñosas, porque conocen el valor de no correr peligro de muerte diariamente.  
                 Cuando la supervivencia está en juego no hay cabida para la reflexión, seguir adelante es la única opción porque lo que dejamos atrás es vacío.
                  La crisis post-traumática que tan de moda pusieron los americanos es un lujo que muchos no se pueden permitir. Para eso hay que poder volver a “casa” o crear un nuevo hogar que sientes tuyo en el que haya alguien con quien puedas contar.
                    En las adopciones pasa esto, la crisis del menor llega cuando el vínculo se establece y se siente seguro, cuando ya los reconoce como padres, pero muchas veces a éstos los pilla por sorpresa al pensar que el proceso de adaptación ya está superado. Cuando ocurre así se tiende a patologizar al menor.
                   Os invito a mirar a los ojos a ese “inmigrante” de vuestro barrio, de vuestro pueblo con el que os cruzáis todos los días y por un momento penséis en quién tenéis delante, a observarlo, escucharlo. A ponerle nombre a quien viste, habla, se comporta diferente. Así, éstos que nombramos entre susurros como “los negros”, “los gitanos”, “los paquistaníes” del pueblo se convertirán en Moussa, Fátima, Gissela u Oumou. Al convertirlos en personas con nombre e historia podemos identificarnos con sus vivencias, sueños y preocupaciones y ver que tenemos inquietudes en común: la necesidad de sostener a la familia, el deseo de vivir en tranquilidad y de tener una comunidad basada en el respeto y la solidaridad.  

Iruzkinak